Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara - 2016. október 31.

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara - 2016. október 31.

Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Az idei szezon egyik favoritjának számított a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának november 1-jei hangversenye. Több okból is.  Mind a karmester, mind a műsor sokat ígérő volt. Ezen az estén a Rádiózenekart már többször is dirigáló Helmuth Rilling, napjaink doyen-karmestere vezényelt, aki egyik legavatottabb előadója Johann Sebastian Bach és kortársai művészetének. A barokk kor szerzőinek alkotásai mellett azonban épp oly ihletetten és szakértelemmel nyúl a bécsi klasszika, Johannes Brahms vagy éppen Krzyztof Penderecki műveihez is. Ezúttal két olyan kompozíciót tűzött műsorra, melyek a szinte csak remekműveket komponáló Wolfgang Amadeus Mozart életművében is az abszolút csúcsot jelentik: a „nagy” g-moll szimfóniát (K. 550) és – Mindenszentek estjén-Halottak napja vigíliáján – a Requiemet (K. 626). Utóbbi előadását azért is kísérte most megkülönböztetett figyelem, mivel nem a megszokott verziót játszotta a zenekar. Köztudott, hogy Mozart ezt a művét már nem tudta befejezni, és az özvegy – Constanze - férje egykori tanítványát, a család barátját, Franz Xaver Süssmayrt bízta meg a gyászmise befejezésével. Süssmayrnek azonban igen sietősen kellett dolgoznia, sürgette a titokzatos megrendelő, így a néhány hét alatt készített requiem-befejezéséről megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint önmagát felülmúlva zseniális munkát végzett, verziója hitelességét pedig erősíti, hogy magától Mozarttól kapott instrukciókat a hangszerelésre, továbbá a hiányzó részek – a teljes Sanctus, a Benedictus, az Agnus Dei; az Offertorium nagy részének pótlására vonatkozóan, valamint a Sequentia utolsó részének, a Lacrimosának – befejezésére. Mások viszont úgy ítélik meg, hogy a sietség, valamint zeneszerzői középszerűsége miatt Süssmayr nem tudott kellőképpen felnőni a feladathoz, és felróják a hangszerelés fantáziátlanságát és ügyetlenségeit. Tény, hogy azóta számos verzió készült már Mozart miséjéhez. Ezek közül manapság az egyik legelfogadottabb, filológiailag is a legmegalapozottabb az amerikai Robert D. Levin (*1947) által komponált Requiem-befejezés. A fentiek ismeretében nem véletlen tehát, hogy telt ház volt, a Bartók Rádió pedig élőben közvetítette a hangversenyt.

Rilling számos hangfelvételét ismerem, ám élőben most láttam-hallottam először. Első pillanatban meglepő volt, mikor a színpadra egy alacsony, hajlott hátú, jóságos manó-arcú férfiú totyogott ki, aki nyolcvanhárom évének minden terhét magával cipelve ült le a karmesteri pulpitusra kikészített székére. Vezénylési technikája a régi nagyok közül talán Bernsteinéhez áll a legközelebb. Rilling – az amerikai karmesterhez hasonlóan – rendkívül takarékos, apró mozdulatokkal, olykor csupán szeme villanásával irányít. Többnyire csak a jobb kezét használja, kottára nincs szüksége, mert minden a fejében van. A vezénylőpálcát sem a hagyományos módon tartja: mintha marokra fogná, de csak a hüvelyk- és mutatóujjával szorítja. A pálca azonban varázspálcává változott a kezében. A muzsikusok hűen követték a karmester utasításait, aki ezúttal nem diktált elsodró, gyors tempókat a koncertet nyitó szimfónia szélső tételeiben, hanem a megszokottnál kissé lassabbra véve a lendületet, bölcsen, éretten, egy hosszú élet tapasztalatával interpretált. Ilyen tempóban mindenre volt idő, és olyan részletekre tudta felhívni a figyelmet, melyek máskor esetleg elsikkadtak. Sosem figyeltem fel korábban például az 1. tétel kidolgozásának elején a hegedű-cselló párbeszédére, ahol a főtéma kis sóhajmotívumait játssza egymás után a két szólam. A megfelelő helyen elég volt a dirigens egy pillantása, fejének apró biccentésével kissé balra, majd jobbra fordulva jelezni, hogy melyik hangszercsoportot szeretné erőteljesebben hallani. A 2. tételben mesterien keverte ki a fafúvók színeit – zenészei pedig kiváló partnernek bizonyultak a színkeverésben. Tetszett a Menuetto tétel végén a diszkrét, finom lassítás, valamint a zárótétel rakétamotívumainak fojtott szenvedélye és büszke fájdalma. Mindent összevetve a Rádiózenekar nagy formában játszott: részletgazdagon, éretten szólaltatták meg Rilling keze alatt a g-moll szimfóniát.
    A hangverseny második felében Letizia Scherrer (szoprán), Németh Judit (alt), Brickner Szabolcs (tenor), Bretz Gábor (basszus) szólójával és a Magyar Rádió Énekkarának (karigazgató: Pad Zoltán) közreműködésével hangzott fel a Requiem. Robert D. Levin nem vetett el mindent, amit Süssmayr egykor hozzákomponált Mozart befejezetlen alkotásához, de jó néhány jelentős eltérésre csodálkozhattunk rá az eddig megszokotthoz képest. Talán legfeltűnőbbnek a híres Lacrimosa végének megváltozása és az utána újonnan komponált betoldás hatott. (Ennek első nyolc üteme volt az utolsó, amit Mozart életében leírt és a kortársak szerint ez volt az a tétel, amit a zeneszerző betegágyában még tanítványaival énekelve elpróbált – ahogy azt Munkácsy híres képe is megjelenítette.) Meglehetősen merész elképzelésnek tűnik a Lacrimosa után egy szinte táncos lüktetésű új anyag, bár lehetséges, hogy csak a megszokott hiánya miatt éreztem furcsának Levin ötletét. Tény, hogy az újabb változat sehol sem hatott Mozart stílusától idegenül, és akár így (vagy ehhez hasonlóan) is megírhatta volna gyászmiséjét Mozart.
    Az előadókról csak a legnagyobb dicséret hangján lehet szólni. A négy szólista egymásra figyelve, számos gyönyörű kamaraénekléssel ajándékozta meg a hallgatókat, például a Benedictus tételben. Talán a kórus ennek szépségében merült el és ezért nem sikerült homogénre az ezt követő Hosanna-belépés. Ettől eltekintve azonban a Rádió mindkét együttese a maximumot nyújtotta. Egy ilyen színvonalú előadás után a közönség katartikus élménnyel és azzal az egyetértő véleménnyel állhatott fel a székéből, amit már egy Mozart-kortárs, Johann Adam Hiller (1728-1804) is megfogalmazott a műről: „Opus summum viri summi – a legnagyobb ember legnagyobb műve”. (Kovács Ilona)
 


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!