Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
Budafoki Dohnányi Zenekar - 2016.november 13.

Budafoki Dohnányi Zenekar - 2016.november 13.

Cinemusic – filmzenei koncert 2016 címmel két nap leforgása alatt kétszer került előadásra ugyanaz a műsor, egyszer pedig, Cinemusic junior címmel annak „gyermekbarát” verzióját.
A BDZ időszakos magazinjában, a Hangolóban olvasható ez a meghatározás, és mi tagadás, a 16 éven felülieknek ajánlott verzió láttán sajnáltam, hogy kihagytam a 12 éven felülieknek javasolt matinékoncertet. (Hadd tegyem hozzá, a korhatárt nem vették szigorúan, számos kiskorú is lelkesen végigülte a felnőttelőadást.)
Hatodik alkalommal láthatunk-hallhatunk filmzenekoncertet a Budafoki Dohnányi Zenekarral, Hollerung Gábor vezényletével, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság és szólisták közreműködésével (a Klasszik Rádió 92.1 kezdettől lelkes támogatója az ügynek). Érthető módon, ebbe a műfajba „bele kellett tanulnia” a zenekarnak, de aki most látott először ilyen rendezvényt, az elismeréssel adózhat a professzionalizmusnak.

A művészeti alkotások, tartozzanak bármely műfajba, több érzékszervi megközelítést igényelnek, csupán ezek súlya-rangja különböző. Általánosságban tekinthetjük „vizuális lény”-nek az embert, így a szemet-fület gyönyörködtető kínálatnál eleve számolni kell azzal, hogy a látvány „elviszi” a figyelmet. Nem véletlen a filmzene sajátos helyzete, amennyiben elsődleges feladata a látvány hatásának érzelmi elmélyítése – ugyanakkor, kiváltképp a látvány ismeretében, akár önmagában is képes felidézni a korábbi komplex élményeket.
A BDZ filmzene-koncertjeinek műsorán rendre népszerű (sőt, a legnépszerűbb) filmek zenéiből csendültek-csendülnek fel részletek, a közönség nagy része tehát a már ismert, kedvelt muzsikák újrahallgatásáért megy, s kinek-kinek további filmek megtekintését inspiráló zenék is jutnak.
A filmzene-koncerteknek is hagyományosan Hollerung Gábor a házigazdája-műsorvezetője, ami rendkívüli nyeresége a rendezvényeknek. Ráadásul, lassanként már törzsközönséggel számolva, szabadabban tervezheti mondandóját a bármilyen stílusú-fajsúlyú zeneművek népszerűsítésében hatékony karmester, s ezúttal örvendetes mértékben élt ezzel a lehetőséggel.
A szórakoztató zenehallgatásra érkezők szinte észrevétlenül beavatást nyertek az értő zenehallgatás világába. Hollerung nemcsak átgondoltan, hanem szellemes-frappánsan vezette mondandójának gondolatmenetét, s ily módon gyakran tudott „megfigyelési szempontokat” kínálni a közönségnek. Rámutatott a dallam prioritására, de arra is felhívta a figyelmet, hogy nemritkán rafinált kíséret társul hozzá, a melódiák „ütköztetésének” lehetőségeit is taglalta, tehát olyan „konkrét” szempontokat-információkat adott, amelyek – épp az élményszerű tálalás következtében – megmaradva a későbbiek során tudásanyagként tudnak majd működni.
Korábbi filmzene-koncertjein Hollerung arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben a néző-hallgató szórakozik, a muzsikusok ”belehalnak” abba a teljesítménybe, amellyel megteremtik az élményforrást. Vélhetőleg „belejöttek” ebbe a fokozott igénybevételbe a zenekari játékosok, és miközben maguk is élvezik, hogy filmekből ismert népszerű muzsikákat (korántsem kizárólag kifejezetten a filmek számára komponált zenéket) játszanak, átveszik a dirigens lelkesedését. Az ismert-elismert átiratkészítők-hangszerelők között polgárjogot nyert a BDZ korábban is többfunkciós tagja, Werner Gábor, aki a gordonkaszólam játékosa (alkalmanként szólamvezetője) volt, karmester-diplomájának megszerzését követően a zenekar karmestere is. Ezúttal énekes-vendégként Malek Andreának és Szakács Ildikónak tapsolhatott a közönség, a Morricone-blokk harmonikásaként Pribojszki Mátyás aratott nagy sikert.
J. S. Bachtól Carl Orffig és Leonard Bernsteinig hangversenytermi tételek hangzottak fel, és mind többen tudatosítják a filmzeneszerzők nevét, társítva népszerű muzsikájukhoz. Stephen Sondheim, John Williams, Max Steiner, Ramin Djawadi, Klaus Badelt nevét immár nemcsak hallhatta a közönség, hanem tudatosan hozzárendelhette munkáikhoz. Az operakedvelőknek külön örömet jelenthetett Az ötödik elem című film részlete, Donizetti Lammermoori Luciájának ismert részletével.
Hagyományos és modern, hangzásában, technikájában egyaránt – mindenre találhattunk példát, ráadásul olyasfajta monumentális élményhez jutottunk, amely méretéből adódóan nem elidegenített, hanem inkább lenyűgözött. Ezúttal senki sem érezhette bántónak a legmagasabb decibeleket sem – a mindig jól megformált, igényesen megszólaltatott muzsika kizárólag örömforrásként működött. (Fittler Katalin)

 


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!